Twinmotion

Twinmotion antaa avaimet aivan uudenlaiseen 3D-virtuaalimaailmaan. Twinmotion on erinomainen kommunikointiväline kaupunki- ja ympäristösuunnitteluprojektien tutkimiseen ja esittelemiseen realistisessa, elävässä ympäristössä. Suunnitelmassa voi kävellä ja lennellä uskomattoman todentuntuisessa, reaaliaikaisesti muokattavassa ja renderoituvassa ympäristössä – myös virtuaalilaseilla ja peliohjaimella!

Reaaliaikaisesti toimiva Twinmotion tekee 3D-renderoinnista teknisessä mielessä helppoa ja nopeaa sekä tarjoaa visuaalisesti hyvännäköisiä lopputuloksia. Tämä tekee Twinmotionista erinomaisen työkalun luonnosteluvaiheen 3D-renderoimiseen ja siten kommunikointiin sidosryhmien kanssa.

Twinmotionin käyttöliittymä perustuu pitkälti helppotajuisiin symboleihin sekä ”raahaa ja pudota” -logiikkaan. Käyttöliittymä on pyritty riisumaan teknisistä ja vaikeatajuisista käsitteistä, mitä tekee Twinmotionista erittäin helposti lähestyttävän ohjelmiston.


Twinmotion 2020

Twinmotion 2020 on ensimmäinen kokonaan suositun Unreal Engine -pelimoottorin kehittäjä Epic Gamesin omaan kehitystyöhön perustuva versio Twinmotionista.

Valaistus

Twinmotion 2020 -versiolla on kokonaan uusittu valaistus- ja varjostussysteemi. Uudessa 2020-versiossa on epäsuoralle valolle Screen Space Global Illumination -laskentatapa, joka saa valonlähteet käyttäytymään fysikaalisesti tarkemmin, eikä reaaliaikaisuus juurikaan kärsi.

Myös taivasmalli on tehty uudelleen vastaamaan paremmin oikean taivaan fysikaalisia ominaisuuksia. Erityisesti tämä näyttäytyy tunnelmallisina auringonlaskuina ja taivaan olemuksessa eri paikoissa, eri vuodenaikoina ja eri vuorokaudenaikoina. Tunnelmallisuutta lisää myös volumetrinen valaistus, joka saa valon näyttäytymään kuin se kulkisi väliaineen läpi – esimerkiksi siivilöitymään kauniisti sumussa.

Myös lumi- ja vesisade näyttävät uudessa versiossa paremmilta, joten Suomelle tyypillisen talvisenkin säätilan pystyy luomaan malliin vaivatta.

Materiaalit

Twinmotion 2020 sisältää täysin uusia materiaaleja ja materiaalityyppejä. Yksi tällainen on X-Raymateriaali, joka mahdollistaa toisten elementtien takana piilossa olevien elementtien näkymisen. Tästä on erityisesti iloa silloin, kun halutaan näyttää esimerkiksi laattojen alla kulkevat putkistot.

Perinteisempiä materiaaleja edustaa huurrettu lasimateriaali, jonka läpinäkyvyyttä ja karkeutta on helppo säätää. Hohtavissa materiaaleissa Screen Space Global Illumination -laskentatapa mahdollistaa sen, että ne luovat malliin nyt myös valoa. Erilaisten näyttöpäätteiden ja videoseinien tekemistä helpottaa uusi videomateriaali, joka saadaan hohtamaan ja toistamaan videotiedostoja.

Objektit

Twinmotion 2020 -versiossa ohjelmiston oma objektikirjasto on saanut päivitystä. Kasvillisuuden osalta tämä tarkoittaa korkealaatuisia Xfrog-puita, joista jokaisesta on olemassa 4 vuodenaika- ja 3 ikävaihtoehtoa. Puiden ikään ja sitä kautta kokoon pystytään Twinmotionissa vaikuttamaan uudella Growth-liukusäätimellä, jolla esimerkiksi kokonaista metsää voidaan kerralla vanhentaa tai nuorentaa. Puiden ja muun kasvillisuuden sijoittelu onnistuu Twinmotionissa nopeasti maalaten – tai sitten täysin uudella Scatter-työkalulla kylväen.

Myös ihmishahmot ovat entistä korkealaatuisempia. Ihmiset ovat peräisin AXYZ designin kirjastoista, ja ne perustuvat valokuvaskannauksiin. Kokonaisuudessaan 2020-version objektikirjasto sisältää 62 animoitua ihmishahmoa, joista jokaiselle on puettavissa viidet eri vaatteet. Kirjastossa on myös 82 still-ihmistä, joten valinnanvaraa on.

Tiedonsiirto

Suunnittelumallien siirtäminen ja linkittäminen mallinnusohjelmistoista hoituu kätevästi Twinmotionin yhteensopivuuslaajennuksella Archicadistä, SketchUpista, Rhinosta ja Revitistä. Siirtämisen lisäksi laajennus mahdollistaa myös linkittämisen; ja jos malliin halutaan tehdä muutoksia, ne päivittyvät yhdellä napin painalluksella synkronointitoiminnon avulla.

Jos tiedosto halutaan linkittämisen sijaan viedä erillisenä tiedostona, on sekin mahdollista. Teknisestä näkökulmasta tiedoston vienti toteutuu FBX-muodossa. Twinmotionin tiedostomuototuki on kohtuullisen laaja: 3Dmalleja voidaan tuoda helposti sisään monistakin eri lähteistä tiedostoina, ja niitä voi käyttää esimerkiksi objekteina. Tuotuja tiedostoja voidaan myös helposti tallentaa käyttäjän omaan kirjastoon, josta niitä voi poimia muihinkin projekteihin.

Mallia voidaan katsella suoraan Twinmotionin katselutilassa lentämällä tai kävelemällä. Myös peliohjaimet ja virtuaalilasit ovat tuettuja. Jos Twinmotionia haluaa käyttää perinteisten rendeointiohjelmistojen tapaan, voi valmista aiheistoa tallentaa ulos kuvina, videoina, panoraamoina ja Twinmotion Presenter -katselumalleina.

Twinmotion-mallia ympäröivää kommunikointia helpottaa uudessa 2020-versiossa Notes-työkalu, jolla malliin voidaan tehdä muistiinpanoja ja merkintöjä. Uutena ominaisuutena nämä merkinnät voidaan helposti viedä Twinmotionista suunnittelijan BIM-malliin BCF-muodossa.

GRAPHISOFTin ja Epic Gamesin yhteistyön ansiosta Archicadin oletuspintamateriaaleilla on nyt vastaava materiaali Twinmotionissa. Tämä näkyy Archicad-käyttäjille niin, että mallin siirtyessä Archicad-pintamateriaalit kääntyvät automaattisesti Twinmotion-materiaaleiksi. Tämä vähentää manuaalisen työn määrää merkittävästi. Pintamateriaalit, joille ei löydy vastaavuutta Twinmotionissa, siirtyvät Archicadistä yhdessä pintaan määritetyn kuvatekstuurin kanssa ja vaativat yleensä säätöä ainoastaan heijastavuutensa osalta. Tämä ominaisuus koskee myös Archicadin objekteja, mistä on hyötyä erityisesti kasvillisuusobjektien kanssa. Esimerkiksi Archicad-malliin sijoitellut kevyet puuobjektit korvataan Twinmotionissa automaattisesti korkealaatuisilla 3D-puilla, eikä uusia puita tarvitse sijoitella uudestaan paikoilleen käsin. Jos pintamateriaaleja tai objekteja ei halua korvata Twinmotion-vastineilla, saa ominaisuuden kytkettyä pois yhteensopivuuslaajennuksen vientiasetuksista.


Järjestelmävaatimukset

Twinmotion -minimijärjestelmävaatimukset

  • Käyttöjärjestelmä: Win 7 / Win 8 / Win 10 / 64-bit
  • Prosessori: Quad core 3.0 Ghz
  • RAM-muisti: 8 - 16 Gt
  • Näytönohjain: Vähintään 4 Gt omaa muistia, NVIDIA GTX 770 / AMD Radeon R9 280X
  • Vapaata levytilaa: vähintään 5 Gt
  • Internet: Internet-yhteys lisenssin aktivointia ja päivityksiä varten
  • Ohjainlaitteet: Kolmenappinen rullahiiri ja näppäimistö

Suositeltu järjestelmäkokoonpano, jos käytössä on Oculus Rift -virtuaalilasit

  • Käyttöjärjestelmä: Win 7 64-bit tai uudempi
  • Prosessori: Intel i5-4590 tai tehokkaampi
  • RAM-muisti: vähintään 8 Gt
  • Näytönohjain: Vähintään NVIDIA GTX 1060 / AMD Radeon RX 480
  • Vaihtoehtoinen näytönohjain: Vähintään NVIDIA GTX 970 / AMD Radeon R9 290
  • Videoulostulo: Yhteensopiva HDMI 1.3 -ulostulo
  • USB-portit: 3 x USB 3.0 porttia ja 1 x USB 2.0 portti

Koulutukset

M.A.D. tarjoaa monipuolista koulutusta ryhmä- ja yrityskoulutuksesta konsultointiin. Koulutukset järjestetään viihtyisissä ja nykyaikaisissa koulutustiloissamme Helsingin keskustassa. Katso tulevat koulutukset kalenteristamme tai kysy lisää myyjiltämme.


Kysy lisää

Mari Suominen
040 831 6283
Jani Vesterinen
0400 833 311
Jani Kiviaho
050 582 6958

Sivustomme käyttää evästeitä