Kimpassa kohti korkeuksia – GRAPHISOFT 2020GO!

Ville Nikunen | 23.1.2020

×
Minulle saa lähettää markkinointiviestejä ja yleisiä tiedotteita sähköpostilla.
Tutustu tietosuojaselosteeseen.
Lataa tiedosto

Naamatusten kohtaamista ei edelleenkään pese mikään – edes virtuaalitodellisuus. ARCHICAD-kehittäjä Graphisoft järjestää vuosittain lukuisia lähikokoontumisia niin omalle väelleen kuin partnereilleenkin. Tapahtumat ovat tärkeitä yhteishengen kohottajia koko maailmanlaajuiselle ARCHICAD-verkostolle, joka muuten laajenee kuin lukinseitti. Perinteinen IPC-konferenssi koki täksi vuodeksi pikku mylläyksen. Lähtölaukauksen koko vuodelle kajautti uusi uljas GRAPHISOFT 2020GO, joka järjestettiin kevään asemesta heti loppiaisviikolla ohjelmistotalon kotiseuduilla Budapestissa. Myös M.A.D. reissasi Tonavan törmälle – sekstetin voimin.

M.A.D.in poikkitieteellinen iskujoukko tauolla – vasemmalta: myyntipäällikkö Mari Suominen, asiantuntija Ville Pietilä, toimitusjohtaja Arto Nieminen sekä myyntineuvottelija Jani Kiviahon niska. Mukana olivat myös perustaja Severi Virolainen sekä allekirjoittanut paparazzi.

Uuden nimen ja ajankohdan lisäksi myös koko konseptia oli rukattu: Pelkkään seuraavaan ARCHICAD-versioon keskittymisen sijaan näkökulma oli laajempi. Mottona oli "One Team": ohjelmistokehitys, viestintä ja markkinointi istuvat tiukemmin samassa veneessä. ARCHICAD-käyttäjä – missä maassa majaileekin – ansaitsee vain parasta laatua liiketoimintansa nitroksi.

Edistyksen ennakointia

2020 – unkariksi húszhúsz – on vielä hieman hyshys. Ja sama suomennettuna: 2020GO:ssa jaeltu tieto ei sellaisenaan ole julkista. On siis tyydyttävä pelaamaan tunteilla. Päällimmäisenä mieleen jäi muutos – onneksi myönteinen sellainen! Vaikka rakennussuunnittelu itsessään monimutkaistuu, ARCHICAD-käyttäjä näyttää selviävän.

Tulevat kehityskuviot koskettavat niin yksittäistä suunnittelijaa, isompaa tiimiä kuin koko alaakin. Eikä kyse ei ole pelkistä kirsikoista ja kermavaahdosta vaan "vuoren kokoisesta kakusta".

Lojaalisti lokaali

Vuoden verran yhtiötä toimaroinut Huw Roberts toisti heti lähtöön, että Graphisoft-joukkueen pelitapa kurinalaistuu ja tietyt tavat vakiintuvat globaalisti. Samaan hengenvetoon hän kuitenkin painotti, että paikallinen palvelu on yhä tärkeämpää. Käytännössä siis ARCHICAD-edustajien päämieheltään saama tuki vankkenee, jotta kussakin maassa ehditään keskittyä asiakkaaseen – paikallisten erityispiirteiden ehdoilla.

Arto Nieminen nouti M.A.D.in kuittaaman tunnustuksen menestyksekkäästä viime vuodesta. Jatkossa Suomi, Ruotsi ja Norja hoituvatkin sitten yhdellä kädenpuristuksella.

Kolmospäivänä ääneen pääsivätkin eri maiden jälleenmyyjät aina Japanista Kaliforniaan. Saimme todistaa, ettei globalisaatio ole vielä tehnyt maailmasta yhtä. Taidehan kaataa rajoja, yhtä lailla myös arkkitehtuuri. Vastaus selviää vain avoimella vuorovaikutuksella – eli Open BIMillä!

Peloton pioneeri

Yritykselläkin on identiteetti, parhaimmillaan jopa vahva persoona. Graphisoft ei halua kivettyä kasvottomaksi, joustamattomaksi korporaatioksi, vaan asemoituu aktiiviseksi, avoimeksi pioneeriksi, jolla on viesti. Se haluaa olla ihmisistä koostuva aito kumppani, joka jakaa asiakkaidensa tavoitteet rakentaa laadukkaampaa elinympäristöä.

Viestintätyöläisenä koetin tietenkin kuunnella starttipäivän brändipuheita kriittisen objektiivisesti, mutta uskoin tarinaan vilpittömästi. Ennen pitkää näemme, miten sanat muuntuvat teoiksi. Kehitys syntyy harvoin sormia napsauttamalla, muttei ainakaan peukaloita pyörittämällä.

Ketterää kehitystä

Maailmamme kehitys kiivastuu koko ajan. Jos mielii pysyä kelkassa, muutoksiin pitää mukautua äkisti. Tähän myös Graphisoft on valmistautunut. Yhden raskaan tuotantolinjan sijaan vieretysten on monta keveämpää hihnaa, jotka rullaavat synkronissa. Uudet teknologiat ja työnkulut paketoituvat rivakammin käyttäjän käyttöön. Oikea muutos syntyy, kun sörkitään itse prosessia.

Pian 30 vuotta GRAPHISOFTin leivissä viihtyneen András Haidekkerin tahattomaksi naamioitu huumori iski. Tämä muistutti, kuinka tärkeitä ominaisuuksia ovat persoonallisuus ja nöyryys – paitsi ihmisessä myös yrityksessä nimeltä Graphisoft.

Tapahtumasta jäi luottavainen fiilis. Näyttää siltä, että ARCHICAD jatkaa markkinoiden edelläkävijänä tulevinakin vuosina. Se ei turvaa ainoastaan ARCHICAD-yhteisön elinvoimaa, vaan edistää koko rakennusalan digiytymistä. Building Together!


Sivustomme käyttää evästeitä